• بخشهای خبری
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 57
        کد: 159024
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
        عضو شورای شهر و معاونین شهردار زاهدان با معاون اقتصادی شهرداری مشهد دیدار کردند

        دیدار عضو شورای شهر و معاونین شهردار زاهدان با معاون اقتصادی شهرداری مشهد

        اتفاقاتی که قرار است در حوزه سرمایه‌گذاری رخ دهد، در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌شود بلکه یک فرایند بلندمدت است که باید زیرساخت‌های آن را اصلاح و در نتیجه خروجی‌های آن ایجاد شود. با تغییر بسته یا تصمیم‌های مشابه، سرمایه‌گذاری به زاهدان برنمی‌گردد
        دیدار عضو شورای شهر و معاونین شهردار زاهدان با معاون اقتصادی شهرداری مشهد

        به گزارش روابط عمومی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، رسول بیجار، عضو شورای شهر زاهدان، در این دیدار اظهار کرد: ارتباطات بسیار زیادی بین مردم مشهد و سیستان و بلوچستان وجود دارد. بسیاری از مردم ما در مشهد ساکن هستند و سرمایه‌گذاری‌هایی را در این شهر انجام داده‌اند.
        وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان، مخصوصا زاهدان فقیر نیست و امکانات بالقوه‌ای دارد، عنوان کرد: مسئله‌ای که در زاهدان با آن مواجه هستیم، این است که نیمی از جمعیت بر اساس شرایط جنگ افغانستان، خشکسالی، بیکاری و موقعیت ژئوپولیتیک استان در این شهر ساکن شده‌اند.
        این عضو شورای شهر زاهدان ادامه داد: نیروهای زاهدان کیفی نبوده و معمولا نیروهایی بودند که مجبور به زندگی در این شهر شدند و منتظر هستند که خدماتی را دریافت کنند، به همین علت حاشیه‌نشینی رشد پیدا کرده است، البته حاشیه‌های شهر مشهد با زاهدان قابل مقایسه نیست و شاید حتی حاشیه‌های مشهد با متن زاهدان برابری کند.
        در ادامه عبدالغفور براهویی، معاون شهرسازی و معماری زاهدان، اظهار کرد: ما در جذب سرمایه‌ها ناتوان بودیم که بخشی به نوع مدیریت، ایده‌ها و تفکرات و بخشی نیز به سیاست‌های کلان بازمی‌گردد.
        وی افزود : شهر زاهدان بخش کشاورزی و صنعتی ندارد و بیشترین مزیت آن در املاک داخل شهر است. ساخت و ساز و املاک تمام نقدینگی را جذب می‌کند، با این وجود ما به لحاظ مدیریت شهری توانمند نیستیم. اساس زاهدان از ابتدا تجارت و بازرگانی بوده اما سهم ما از تجارت امروزی اندک است.
        معاون شهرسازی و معماری زاهدان گفت: ما بسته سرمایه‌گذاری داریم اما برای ما سربسته است که چرا این بسته‌ها به سرانجام نمی‌رسد؟ آیا مزیت‌ها، مشوق‌ها و جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذار وجود ندارد یا به دلیل موارد دیگر است؟
        وی ادامه داد: علاقه‌مند هستیم که در خصوص شیوه توجیه‌پذیر کردن بسته سرمایه‌گذاری اطلاعاتی را کسب کنیم. باید تعریفی وجود داشته باشد تا فردی که قصد سرمایه‌گذاری دارد، بداند که چه زمانی به سود می‌رسد، البته در زاهدان محدودیت‌هایی وجود دارد که ما باید در زاهدان برای سرمایه‌گذار مشوق‌های بیشتری را در نظر بگیریم.
        در انتها رضا خواجه نائینی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد، اظهار کرد: مشکلات مطرح شده، مشکلات همه شهرها بوده که تنها ابعاد آن متفاوت است.
        وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در مشهد افتاده دارای چند نکته است، تصریح کرد: زمانی که برای یک موضوع صرف می‌کنید، میزان اهمیت و جایگاهی را که به آن موضوع می‌دهید، مشخص می‌کند. هرچه شورا به حوزه اقتصادی اهتمام بیشتری داشته باشد، کمیسیون اقتصادی قوی‌تری شکل داده و افراد توانمندتری را انتخاب می‌کند.
        خواجه نائینی گفت: تامین مالی شهرداری از بانک‌ها، املاک شهرداری و پروژه‌های مشارکتی در اختیار حوزه اقتصادی است. ما پروژه‌های مشارکتی را توسعه داده و آن‌ها را به پروژه‌های ساختمانی و غیرساختمانی تفکیک کردیم. تقریبا ۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری متعلق به حوزه اقتصادی و ۳ هزار میلیارد متعلق به بخش‌های دیگر است.
        معاون اقتصادی شهرداری مشهد عنوان کرد: اتفاقاتی که قرار است در حوزه سرمایه‌گذاری رخ دهد، در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌شود بلکه یک فرایند بلندمدت است که باید زیرساخت‌های آن را اصلاح و در نتیجه خروجی‌های آن ایجاد شود. با تغییر بسته یا تصمیم‌های مشابه، سرمایه‌گذاری به زاهدان برنمی‌گردد.
        وی خاطرنشان کرد: حوزه اقتصادی دارای دو رویکرد درآمدی و توسعه‎‌ای بوده که در مشهد رویکرد بیشتر توسعه‌ای است. اگر رویکرد توسعه‌ای باشد، می‌توان کار بسیار خوبی را در زاهدان انجام داد و حتی می‌توان یک منطقه را متحول کرد.
        خواجه‌نائینی بیان کرد: بسته سرمایه‌گذاری هیچگاه به سرمایه‌گذار منجر نمی‌شود. در ایران هزینه و درآمد بسته روزانه تغییر می‌کند. بسته یک پیش‌نویس اولیه است اما فرآیندها از بسته مهم‌تر هستند. در مشهد فرایندهای خوبی حاکم بوده که در حال اصلاح است.
        معاون اقتصادی شهرداری مشهد ادامه داد: مشوق‌ها برای توسعه‌بخشی نیز مهم است. اگر نگاه توسعه‌بخشی داشته باشید، تخفیف زیاد نیز به صرفه می‌شود. نگاه بهسازی، دخالت حداقلی و کمترین تغییرات به لحاظ هزینه‌ای، اقتصادی، فرهنگی و هویتی بهتر است.
         

        تعداد بازدید: 57
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر