• پنج شنبه،02 آذر 1396
  • ورود
 
       
      • بخشهای خبری
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 25
        کد: 139986
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
        با پیگیری مدیریت شهری،شرایط برای استفاده از فاینانس به ارزش ٨٠٠میلیون دلار در پروژه خط٣ مترو فراهم می شود؛

        سرمایه گذاری خارجی در متروی مشهد

        تعداد پروژه‌هایی که به‌صورت فاینانس با شرکت‌های معتبر خارجی در خراسان رضوی اجرا شده، از انگشتان یک دست کمتر است
        با پیگیری مدیریت شهری،شرایط برای استفاده از فاینانس به ارزش ٨٠٠میلیون دلار در پروژه خط٣ مترو فراهم می شود؛  سرمایه گذاری خارجی در متروی مشهد

        برقراری روابط اقتصادی با شرکت‌های خارجی به‌منظور جذب سرمایه و تسریع در اجرای پروژه‌های کلان، از دیدگاه کارشناسان یک اتفاق مثبت و پسندیده است؛ به‌ویژه اگر این روابط در حوزه‌های زیرساختی مانند پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی باشد، اتفاقی که به‌ نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریت شهری مشهد درحال وقوع است. به گفته معاون اقتصادی شهرداری مشهد، قرار است برای اولین‌بار، پروژه‌های شهری با فاینانس خارجی اجرایی شود. در قراردادهای فاینانس، شرکت‌های خریدار اقدام به دریافت تسهیلات یا اعتبار خرید از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی کرده و به‌این‌ترتیب علاوه‌بر تسریع در اجرای پروژه‌ها، به تکنولوژی روز دنیا نیز دست پیدا
        می‌کنند.
        رضا خواجه‌نائینی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد دراین‌خصوص می‌افزاید: تعداد پروژه‌هایی که به‌صورت فاینانس با شرکت‌های معتبر خارجی در خراسان رضوی اجرا شده، از انگشتان یک دست کمتر است.
        وی با بیان اینکه دریافت خط اعتباری فاینانس نیازمند ارائه ضمانت‌های سنگین به طرف خارجی است، می‌گوید: به‌طور‌معمول همه نهادها نمی‌توانند این وثیقه‌ها را تأمین کنند، اما شهرداری مشهد بنا دارد عملیات عمرانی خط٣ قطارشهری را با استفاده از این مدل اجرایی کند.

        وصول مطالبات از دولت درقالب فاینانس
        خواجه‌نائینی در ادامه با اشاره به‌ اینکه در پروژه خط٣ قطارشهری مشهد، ۵٠درصد کار برعهده دولت است، بیان می‌کند: بنا داریم سهم ۵٠درصدی مدیریت شهری در این پروژه را به شکل فاینانس انجام دهیم تا از این طریق زمینه وصول مطالبات مدیریت شهری از دولت نیز فراهم شود.
        وی از تدوین طرح توجیهی وصول مطالبات مدیریت شهری از دولت با استفاده از خط اعتباری خارجی نیز خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: مهندس تقی‌زاده نیز گفت‌وگو‌ی اولیه را با آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام داده‌اند و اکنون به‌دنبال دریافت مصوبه شورای اقتصاد هستیم تا بانک‌های خارجی مشخص شوند.خواجه‌نائینی تأکید می‌کند: یکی از اهداف ما برای انتخاب این مدل تأمین مالی، وصول طلب‌های‌ مدیریت شهری از دولت است؛ زیرا قرارداد اصلی بین مقامات دو کشور بسته خواهد شد و ما به‌شکل غیرمستقیم از آن منتفع خواهیم شد.
        معاون اقتصادی شهرداری مشهد، چهار کشور کره‌جنوبی، چین، اتریش و دانمارک را گزینه‌های اصلی برای اجرای این فاینانس معرفی می‌کند و می‌گوید: دولت برای اجرای برخی از پروژه‌های ملی با این کشورها چند قرارداد امضا کرده است که خط٣ قطارشهری هم در قالب یکی از همین ‌قراردادها اجرایی خواهد شد. خواجه‌نائینی در پاسخ به این سؤال که «آیا ممکن است کشورهای غربی بر سر راه این قرارداد مانع ایجاد کنند؟» بیان می‌کند: دولت قراردادهای اصلی را با طرف خارجی امضا کرده است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد. اکنون موضوع اصلی بر سر نحوه و چگونگی زمان شروع قراردادهاست.

        پیش‌بینی ‌فاینانس ٨٠٠میلیون‌دلاری
        به گفته معاون اقتصادی شهرداری مشهد، در قراردادهای فاینانس، تعهدات شرکت خارجی به‌صورت تسهیلات یا اعتبار خرید در اختیار نهاد داخلی قرار می‌گیرد که قرارداد خط٣ قطارشهری تلفیقی از این‌ دو اتفاق خواهد بود. او همچنین سقف این قرارداد را حدود ٨٠٠میلیون دلار اعلام می‌کند و می‌افزاید: اگرچه زمان در قراردادهای فاینانس به‌طورمعمول یک تا سه سال برای اجرا و حداکثر ١٠ سال برای بازپرداخت در نظر گرفته می‌شود، اما این اعداد برای خط٣ قطارشهری متغیر است.
        خواجه‌نائینی اظهار می‌کند: بعد از مشخص‌شدن پیمانکار یا پیمانکارهای اصلی، زمان اجرای پروژه مشخص خواهد شد، اکنون هنوز سقف زمانی برای قراردادها مشخص نیست. 

        تعداد بازدید: 25
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر